Eihän mikään ole niin hienoa, kuin istuttaa perseensä ison jenkkihirmun leveälle, aidosta nahkasta verhoilulle istuimelle, kääntää avaimesta ja antaa sen huutaa, karjua - kertoa mielipiteensä suoraan, häpeilemättä ja ennenkaikkea yksilönä, joka ei suostu tasapäistämiseen, eikä kaksinaismoralistiseen humppaan.
Klassikko, ihmisen luovuuden helmi, pitäisi romuttaa ja vaihtaa se mitäänsanomattomaan sähköautoon, vaikka vanhan autoni käyttöä jatkamalla olisivat ilmastohaitat lievempiä! Vanhassa autossani on vikoja, mutta pystyn käyttämään sitä vielä useita vuosia ja jos nyt veisin sen romutettavaksi ja ostaisin sähköauton, olisi ilmastolle koituva rasitus suurempi, mikä on todistettua faktaa! Sähköautojen akut vaativat ammattilaisten suorittaman kierrätyksen, kun ne saavuttavat käyttöikänsä, mutta esimerkiksi Kiinassa (joidenkin arvioiden mukaan), jopa 80% akuista päätyy pimeille markkinoille. Kuuleman mukaan eräästä  sulattamosta oli löytynyt 330 tonnia käytettyjä akkuja ja arvioiden mukaan sulattamo oli juoksuttanut noin 50 tonnia rikkihappoa lähimmäiseen järveen...

Kiinassa en mene ainakaan järveen uimaan...nahkat jäisi kellumaan...

Ajatushan voi olla hyvä ja toimiva lähes joka asiassa, mutta vain lopputulos ratkaisee (sähköauton valmistus aiheuttaa 70% enemmän päästöjä, kuin polttomoottoriauton, mutta elinkaarensa aikana, polttomoottoriautoa vähemmän. Sähköauton tuoma mahdollinen päästöjen väheneminen, kääntyy kumminkin raskaasti päinvastaiseen suuntaan, jos kierrärys laiminlyödään. Tällöin on ajateltu vain nopeasti koituvaa hyötyä, eli rahaa, eikä huomioitu sitä, että asianmukainen kierrätys on monessa maassa toissijainen, eikä niin tärkeä toimintokaan, etenkin, kun se ei ole kovin kannattavaakaan, paitsi pimeillä markkinoilla). Kohtahan meillä on Mount Everestin kokoisia akkujen hautausmaita, täynnä todellista ongelmajätettä: 20 grammainen puhelimen akku saastuttaa jo ihan vitusti, ilman asianmukaista kierrätystä...montakohan puhelimen akkua vaatisi jonkun sikaporsaan ökysähköauton akku? Jlauta! Kiinassa sähköautojen tuotanto alkoi joskus 2014 ja nyt niiden akut ovat kierrätyksessä, mikä vuotaa kuin seula! Ja saasteethan eivät rajoista välitä, vaan leviävät kaikkialle.
Ehkä meillä Suomessa kierrätystoimet saadaan hanskattua ihan ok, mutta on ihan eri asia valvoa miljardipäistä kansaa, kuin vajaata kuutta miljoonaa, pääosin lakeja ja asetuksia noudattavia kansalaisia.

Mutta niinkuin aina: raha painaa totuutta enemmän. Kuten silloin, kun kaikenlaisia kevyttuotteita alettiin tuputtamaan kansalaisille, mutta kansa onkin lihonnut entisestään!
Syytettiin maidon sisältämää rasvaa, että se on aiheuttanut sydän- ja verisuonisairauksia, tosin yksikään virallinen tieteellinen tutkimus, ei sitä väitettä tukenut.
Ihmistähän on aasia helpompaa ohjastaa, eikä tarvita edes porkkanaa kuonon eteen roikkumaan, matkan jatkumisen varmistamiseksi.

Mikäli "pakon" edessä joutuisin vanhasta jäteöljynvatkaajastani luopumaan, saattaisin masentua ja päätyä ennenaikaiselle sairaseläkkeelle, mikä yhteiskunnalle ja luonnolle olisi paljon suurempi rasite kuin vanha autoni. Ollaan aikoihin eletty, kun ei tosiasioita pystytä myöntämään ja pyritään päättämään jopa siitä, millä autolla ajelet...Yksilötason kontrollia vaan lisätään, ilmastonmuutoksen hillitsemiseksi, kun samaan aikaan teollisuusjätit paskat mistään muusta, kuin rahasta välittävät. Sähköautojen valmistajat paukuttavat kovaa tulosta nyt, kun kaikki haluavat osallistua maailman pelastamiseen. Sähköautojen myynti on ilmeisen kannattavaa liiketoimintaa, kun myynnin tueksi kehitetään vielä lakeja ja syyllistetään polttomoottoriautolla ajavia, sekä tehdään polttomoottoriautoilusta kalliimpaa. Mutta mites se osa kansasta (valtaosa suomalaisista, niinkuin varmaan muissakin maissa), joilla ei ole resursseja sähköauton hankintaan, vaikka haluja olisi? Plus se osa, joka ei halua sähköistä menopeliä hommata? Sehän on syrjintää, luokittelua, kansan kahtiajakamista ja uusi kontrolloimisen keino. Kohta ei varmaan saa persettään pyyhkiä paperilla, vaan pönttöön asennettu kumikäsi hoitaa homman, samalla kun pidät kassejasi kädessäsi. Ja kumikäsi on tottakai yhdistetty valtion salaiseen tietoverkkoon, joka analysoi hengen tuotteesi. Jo viikon tai kahden päästä, viranomaiset seisovat ovellasi syyttävät ilmeet kasvoillaan.
- Jahas, sitä on taas lihaa syöty, yli annettujen määräysten...seuraukset tietänette...Voitte ottaa hammasharjan ja yhden putkilon luomutahnaa mukaanne, viemme teidät vegaanivankilaan kolmeksi viikoksi...
Vankilasta päästyäsi kärsit anemiasta ja perseesi kasvaa sammalta...

Istun vanhan autoni ratissa, jota pystyn itsekin korjaamaan, sen sijaan, että minulla olisi sähköauto, joka on huoltojensa suhteen hitsattu pysyvästi merkkikorjaamoiden laskutusten uhriksi. Eivät kuulema päästä edes huoltohalliin, kun taas kaverini korjaamolla saan seistä autoni vieressä ja kuulla sen, mitä autolle kannattaisi nyt tehdä ja mitä myöhemmin, että saadaan kustannuksista kohtuullisia, sen sijaan, että vain huolletaan, koska niin on määrätty. Sähköauton suhteen olisin täysin riippuvainen kyseisistä korjaamoista...auton myyntihän on vain osa sähköautojen tuottamasta voitosta luojilleen - huoltotoimet tuottavat kassaan tuntuvan lisätienistin sen elinkaaren aikana.

Istun autoni ratissa ja tunnen rattiraivoa:
- Eikä mikään ole niin hienoa, kuin antaa poikittaista kaukalossa ja huutaa vittua! (lainaus), tai huudattaa peltihirmuaan kuin ilmestyskirjan petoa ja huutaa vittua!

Lopuksi:
Asiathan eivät ole mustavalkoisia, mutta markkinavoimien jyllätessä ja ilmastokiiman tykittäessä reisille, juostaan ostamaan sähköautoja, nyt ja heti, mutta hän, joka todella ymmärtää, välittää ja yrittää vaikuttaa ilmastonmuutoksen hillitsemiseksi - ajaa vanhan autonsa elinkaarensa päähän! Koska niin toimimalla, ovat päästöt merkittävästi pienempiä!
Jos todella halutaan vaikuttaa, niin määrätään autoille vaihtoväli, eli autoa ei saisi vaihtaa, ennenkuin sen elinkaari on kokonaisuudessaan käytetty. Asiahan ei ole mitenkään mahdotonta ymmärtää - esimerkiksi: jos huollat vaikka kävelykenkiäsi ja vaatteitasi, niin pystyt käyttämään niitä pidempään ja vähennät samalla kertyvän jätteen määrää!
Markkinavoimat eivät luonnollisestikaan ajatuksesta pitäisi, mutta ei niitä siitä pidä syyttää...työtänsä tekevät ja sitä tarjoavat ja pystyisivät varmasti mukautumaan muuttuvaan kysyntään...